Vanliga frågor

Vanliga frågor

Hur ser öppettiderna ut under jul?

För våra butikers öppettider se här
Vår webshop har öppet dygnet runt. Dock kan leveranstiden bli något längre då vi inte packar och skickar ordrar varje dag under jul. Vår kundtjänst har stängt mellan den 23/12-27/12 samt 1/1. För frågor kontakta oss gärna via mail på order@tehusetjava.se så behandlar vi ditt ärende så fort vi kan. 

Jag har precis gjort en beställning – vad händer nu?

Tack för din beställning! Efter genomförd beställning får du kort därefter en orderbekräftelse skickad till din e-post med information om ditt köp. När din order skickas från vårt lager får du sedan ett leveransbesked via e-post. Slutligen blir du aviserad via SMS när ditt paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig en hemleverans. 


Jag har inte fått någon orderbekräftelse.

Har du tittat i din inkorg för skräppost? Ibland hamnar tyvärr mailet med orderbekräftelsen i mappen för skräppost. Om du fortfarande inte hittar din orderbekräftelse kontakta oss så skickar vi om den till dig.


Hur lång är leveranstiden?

Beställ senast den 18/12 för leverans innan jul. 

Leveransen från oss är 2-5 arbetsdagar. Vid ökad belastning och runt högtider kan både behandlings- och leveranstiden påverkas.


Vilka fraktsätt erbjuder ni?

-Standardfrakt: Postnord MyPack Collect och DHL Service Point (39:-) – levererar till ditt närmaste ombud inom Sverige. Fri Standardfrakt vi köp över 399:- 

-Postnord Hemleverans (99:-) – Leverans direkt hem till mottagaren inom Sverige. Välj hur du vill ha din hemleverans. När paketet lämnats över till Postnord får du en avisering via mejl eller sms, med en länk, om att leveransen är på väg. Genom Postnords hemsida eller App kan du välja dag och tidpunkt för leveransen. Tänk på att någon måste vara hemma och ta emot paketet för att Postnord ska leverera paketet. För detaljer och villkor för din hemleverans via Postnord, vänligen läs mer här.

- Postnord International Parcel - Levernans inom EU (250:-) 

- Postnord International Parcel - Levernans övriga världen (299:-) 

- Hämta i butik (gratis) – Välj hämta din order i någon av våra butiker. När vi plockat ihop din order skickar vi ut ett e-post att din order är redo att hämtas. Tänk på att ta med ditt ordernummer och legitimation vid upphämtning. 


Jag vill göra en order som ska levereras till någon annan än mig själv – går det?

Det går bra att ange en alternativ leveransadress om du vill skicka packet till någon annan, t.ex. som present. I kassan, fyll först i din e-postadress, postnummer och adress under dina uppgifter. I nästa steg under ”Leverans” ange leveransadressen, e-postadress och mobilnummer till personen du önskar skicka paketet till. 


Vilka betalsätt finns?

Vi erbjuder betalsätten Klarna, Swish, PayPal och kortbetalning. 


Jag vill göra ändringar i min beställning, hur gör jag?

Kontakta kundtjänst på order@tehusetjava.se så hjälper vi dig med din order. 


Har jag rätt att returnera min order?

Du som är privatperson har 14 dagars ångerrätt/bytesrätt när du handlar online. Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket. Ångerrätten gäller ej matvaror utan plombering, t.ex. kaffe eller te i lösvikt. 
Ångerrätt gäller ej matvaror utan plombering, t.ex. kaffe och te i lösvikt.

Förlängt öppet köp till och med den 8/1-2024

Om varan är trasig när du öppnar paketet eller om det är fabrikationsfel på varan har du, som är privatperson, reklamationsrätt i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Om det finns garanti som är längre än 3 år kan du reklamera inom garantiperioden.

Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.

Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan. Vid fel i varan återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt levererade varan förutsatt att vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid.

Läs mer här


Hur brygger jag mitt te på rätt sätt?

Ett vanligt misstag är att man brygger svart, grönt, vitt och oolong te på samma sätt. De olika tesorterna kräver olika vattentemperaturer och bryggtid för att teets smak ska nå sin fulla potential. För lång bryggning och för varmt vatten kan resultera i ett te som blir bittert och som tappar alla sina smaknyanser. Det är extra viktigt att hålla den rekommenderade vattentemperaturen när man brygger grönt och vitt te eftersom de är känsliga mot för varmt vatten. 

Vi rekommenderar följande:

Vitt te: 1 tsk/kopp* - 3-10 min - 70-85 °C

Grönt te: 1 tsk/kopp* - 2-4 min - 70-85 °C

Oolong: 1 tsk/kopp* - 2-5 min - 75-85 °C - samma teblad kan bryggas minst tre gånger

Svart te: 1 tsk/kopp* - 3-5 min - 95-98 °C

Rooibos: 1 tsk/kopp* - 3-5 min - 95-98 °C

Örtte: 1 tsk/kopp* - 3-5 min - 95-98 °C

* 1 tsk te beräknas vara ca 2 gram te och med en kopp räknar vi 2.5 dl vatten. 

Läs våra svar på de 10 vanligaste frågorna om te.


Slår in in paket?

Vi slår gärna in presenter kostnadsfritt. Om du önskar får dina varor presentinslagna, ange det i fältet "Meddelande till butiken" i kassan. Vänligen specificera om du vill att alla varor ska slås in som en eller flera paket. Vi erbjuder flera varianter av presentinslagning: Cellofanpåse (genomskinlig presentpåse med band) eller Presentpåse/paket (dold present där mottagaren ej ser innehållet).

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.