Hjälp

Order

Betalningssätt & fakturafrågor

Kontakt & Öppettider

Leverans

Garanti & Ångerrätt


Order

Jag har problem med att lägga en order på Tehusetjava.se, hur gör jag?

Var uppmärksam att ni fyllt i alla fält med korrekta uppgifter. Alla fält som är markerade med en röd stjärna kräver att ni fyller i dessa korrekt.
Om ni väljer att betala mot faktura, kommer systemet automatiskt att hämta er folkbokföringsadress utifrån ert personnummer. Ni kan inte välja att få fakturan skickad till annan än er själva och till er egen folkbokföringsadress. Detta är av säkerhetsskäl.
Om ni betalar med ett VISA eller MasterCard kräver dessa att ni har en SecureCode kopplat till ert kort. Om ni inte har en kod kan ni alltid välja att betala mot faktura.

Se till att alla uppgifter är korrekt ifyllda och att ni uppfyller kraven för faktura om ni har valt det betalningssättet. Kvarstår problemet är ni självklart välkommen att kontakta vår kundtjänst för att få hjälp.

Ni kan alltid ringa till vår butik i på telefonnummer: 046 - 211 19 86 (Öppettider: 10:00-19:00), fråga efter Anna och lägga er order eller få vidare assistans med att lägga en order.


Jag behöver inloggningsuppgifter för att handla hos er, hur gör jag?

Det finns två sätt att skapa ett konto hos Tehuset Java. 
Efter att ni lagt era varor i Varukorgen, klickar ni på Gå till kassan i högra hörnet på vår sida. Då kommer ni till en sida där ni kan välja att skapa ett nytt konto och fylla i era uppgifter till ett nytt konto. Ni kan sedan logga in under Mitt Konto och följa er order, se hur många bonusstämplar ni samlat ihop och ändra era kontakt/adressuppgifter.
Under fliken Mitt Konto kan ni välja att registrera ett konto utan att lägga en order. När ni sedan lägger ordrar så kan ni logga in där eller via kassan för att följa er order.


Hur går jag tillväga för att beställa något från Tehuset Java?

Ni beställer era saker själv på Tehusetjava.se. Detta gör ni genom att klicka på knappen Lägg till i varukorgen vid en produkt, då läggs den i din kundvagn. Kundvagnen finner ni längst upptill höger på sidan Från kundvagnen kan ni klicka er till kassan där ni fyller era uppgifter och genomför köpet.
Vi accepterar VISA, MasterCard och American Express. Notera att ert kort måste ha en säkerhetskod (Mastercard Secure/Secured by Visa) för att kunna genomföra ett köp. Tjänsten beställer ni via er bank och koden väljer ni själva. Detta är för att undvika kortbedrägeri.
Det går även utmärkt att betala mot faktura. Ingen avgift tillkommer.

Har ni inte tillgång till internet kan ni via telefon lägga order med betalsätten faktura. Ni når oss då på telefonnummer 046 – 211 19 86.
Det går även bra att lägga en order via e-post till order(at)tehusetjava.se.
Observera att ni vid orderläggning via telefon eller e-post automatiskt godkänner våra allmänna villkor, och att ni själv är ansvarig för att kontrollera att samtliga uppgifter i er orderbekräftelse är korrekta. Läs gärna mer om våra allmänna villkor.
Vid order via telefon eller e-post måste vi få följande uppgifter:
Namn, Adress, Postnummer, Ort, Mobiltelefon samt personnummer.

Vid order via telefon eller e-post tar vi emot er order, därefter kontrolleras lagersaldo och tillgänglighet på den vara ni beställt. Vi kommer så snart som möjligt, återkomma till er om en vara är slut eller om vi har frågor gällande er order.


Vad kostar frakten?


Med Posten (Standardfrakt) kostar frakten enligt tabellen nedan:
Er order kommer till närmaste Posten-ombud.

Vikt : Länder:   Pris:
 Upp till 10 kg  Sverige, Finland & Danmark    79:-

 

Med Posten Utrikespaket kostar frakten enligt följande tabell:

Vikt : Länder:   Pris:
 Upp till 10 kg  Norge och resten av Europa    250:-
 Upp till 10 kg  Resten av Världen  450:-




Med DHL Service Point (Standardfrakt inom Sverige) kostar frakten enligt tabellen nedan:
Er order kommer till närmaste DHL Service Point-ombud.

Vikt:  Länder:  Pris:  
 Upp till 20 kg  Inom Sverige    49:- 
 Upp till 20 kg  Europa  250:-
 Upp till 20 kg  Resten av världen  450:-




Med DHL Direkt (Hemleverans) kostar frakten enligt tabellen nedan:

Vikt:  Länder:  Pris: 
 Upp till 3 kg  Inom Sverige    100:-
 Upp till 5 kg  Inom Sverige  108:-
 Upp till 10 kg  Inom Sverige  128:-


Med Företagspaket (Leverans direkt till ert företag) kostar frakten enligt tabellen nedan:

Vikt:  Länder:  Pris: 
 Upp till 3 kg  Inom Sverige  129:-
 Upp till 5 kg  Inom Sverige  199:-
 Upp till 10 kg  Inom Sverige  375:-

Skillnaden mellan DHL Direkt och Företagspaket är att Företagspaket levereras till angiven adress och bärs in till angiven plats. 
DHL Direkt levereras till angiven adress och bärs inte in utan levereras till dörren.
Ingen av dessa tjänster kan leverera till boxadress, då bör man välja Posten eller DHL Servicepoint istället.

Alltså:
Inom Sverige kostar frakten 49 kr med DHL Service Point.
Inom Sverige kostar frakten fr. 79 kr med Posten.
Inom Sverige kostar frakten fr. 100 kr med DHL Direkt (Hemleverans).
För övriga Europa och Norge kostar frakten 250kr och övriga världen 450 kr.


Kan jag själv komplettera/ändra min order?

Detta är tyvärr inte möjligt att göra på webben i dagsläget, men kontakta oss via telefon eller e-post så hjälper vi er gärna! 


Hur kan jag få reda på status på min order?

När vi har tagit emot er order får ni en orderbekräftelse av oss via e-post.
Därefter skickas er order inom 1-5 arbetsdagar och ni kan, om ni meddelar oss, få ert sändningsnummer hos DHL eller Posten för att spåra er order.


Är alla priser på Tehusetjava.se inklusive moms och frakt?

Priserna på våra produkter anges i svenska kronor och inkluderar alltid moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på webbplatsen utan föregående avisering.
Priset för frakten läggs till på er order i slutsteget när ni slutför er order.


Hur fungerar säkerheten på Tehusetjava.se?

Alla betalningsalternativ som vi erbjuder på Tehusetjava.se är säkra, och all hantering av era uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå.
I vår hemsidan länkas det ett fönster från DIBS som är HTTPS-säkrat.
Tehuset Java har inte tillgång till era kortuppgifter utan varje korttransaktion hanteras av DIBS.
När ni gör er beställning hos oss uppger Ni era personuppgifter såsom namn, adress och personnummer, och godkänner samtidigt att vi sparar och använder dessa för att fullfölja våra åtaganden mot er som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med er via telefon eller e-post, för att kunna ge er bästa service och följa upp dina ärenden.

Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har ni rätt att få den information som vi har registrerat om er. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan ni begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst (046 - 211 19 86, fråga efter Anna). Vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part utan godkännande.


Vad innebär Presentinslagning/Kort?

Om ni väljer att lägga till presentinslagning till er order så kommer vi att slå in era varor i silkespapper, wellpapp och säsongens presentpapper. Om ni inte har angett i ordern vad som ska slås in så kommer vi att slå in alla varor i ett paket. Om ni önskar att varorna delas upp så specificera hur i meddelanderutan i kassan.
Om ni har valt att lägga i ett kort med ett meddelande till mottagaren så kommer vi att välja ett kort från vår butik och skriva meddelandet ni specificerat i ordern. 




Betalningssätt/fakturafrågor

Vilka olika betalningssätt finns det?

Faktura med 14 dagar som betalningsvillkor. Vi tar ingen avgift för faktura.

Kortbetalning med Visa, MasterCard & American Express i samarbete med DIBS Payment Services. Notera att ert kort måste ha en säkerhetskod (Mastercard Secure/Secured by Visa) för att kunna genomföra ett köp. Tjänsten beställer ni via er bank och koden väljer ni själva. Detta är för att undvika kortbedrägeri.
När ni betalar med kort skickas ni vidare till en säker sida med SSL- certifikat hos DIBS Payment Services, där ni tryggt fyller i era kortuppgifter och genomför betalningen direkt. HTTPS syns inte på Tehusetjava.se utan ligger inbäddat i vår sida. Betalning sker på DIBS Payment Services sida
som är inlänkad till Tehusetjava.se.
Tehuset Java hanterar inte era kortuppgifter. Tehuset Java har inte tillgång eller möjlighet att se era kortuppgifter utan det hanteras säkert och krypterat av DIBS via ett inlänkat fönster på vår sida.

Kan jag betala mot faktura som privatperson?

Samtliga fakturaordrar genomgår en sedvanlig kreditupplysning innan köpet godkänns. Denna utförs per automatik och medför att ingen konkret kreditförfrågan registreras. För att fakturaköp skall godkännas för dig som privatperson kräver vi att du inte har några betalningsanmärkningar samt att din deklarerade årsinkomst uppnår en viss nivå enligt tabellen nedan.

Fakturabelopp Krav årsinkomst
< 2000 kr Minst 100 000 kr
2000 - 20 000 kr Minst 140 000 kr
> 20 000 kr Minst 200 000 kr

Fakturan skickas till faktureringsadressen som angetts i ordern och ska betalas via bankgiro inom 14 dagar (räknat från den dag som din beställning skickas från vårt lager). Om faktureringsadressen och leveransadressen är samma så kommer fakturan att skickas med paketet. 

Kan jag betala mot faktura som företag?

För företag som vill betala med faktura gör vår samarbetspartner Klarna en automatiserad kreditupplysning direkt när företagets organisationsnummer har skrivits in i kassan och förfrågan skickats, och svar om ansökan beviljas eller nekas kommer direkt. 

Företagsfakturor ska betalas via bankgiro inom 14 dagar. Fakturan dateras och skickas ut via post samtidigt som din beställning skickas från vårt lager.

 Om du har frågor kring företagsfakturor är du välkommen att kontakta Klarna via telefon: 08-120 120 00 (vardagar: 08.30–20.00, helger 10.00–17.00) eller e-post: info@klarna.se
Fakturan skickas till faktureringsadressen som angetts i ordern. Om faktureringadressen och leveransadressen inte är desamma kan fakturan inte gå via Klarna. Vänligen kontakta oss så löser vi det.


Hur betalar jag med mitt kort?

När ni valt ut de produkter ni vill handla och loggat in väljer ni Kreditkort som
betalningsmetod.
Ni länkas nu över till DIBS säkra betalningsserver.
Välj typ av kreditkort (Visa, Mastercard eller American Express), ange kortnummer och giltighetsdatum.
Notera att ert kort måste ha en säkerhetskod (Mastercard Secure/Secured by Visa) för att kunna genomföra ett köp. Tjänsten beställer ni via er bank och koden väljer ni själva. Detta är för att undvika kortbedrägeri.
En kontroll görs att kortuppgifterna stämmer samt att det finns pengar på kontot
Pengarna reserveras på ert konto.
Det kan innebära att ni inte kommer åt pengarna (beror på respektive kreditinstituts policy) men de har ännu inte förts över till Tehuset Java AB.
Samma dag som varorna skickas överförs pengarna via DIBS till Tehuset Java AB.


Får man något kvitto på sitt köp?

Er orderbekräftelse, som ni får av oss via e-post, fungerar både som kvitto och garantibevis. Om ni har närmare frågor om detta kan ni kontakta kundtjänst via telefon: 046 211 19 86 eller via, handla(at)tehusetjava.se.


När kommer fakturan?

Fakturan skickas med paketet till adressen som angetts i ordern och ska betalas via bankgiro inom 14 dagar (räknat från den dag som din beställning skickas från vårt lager). 



Frågor/kontakt/öppettider

Kontaktar ni mig som kund om en vara är slutsåld?

Vi kontaktar er antingen via telefon eller e-post. Om en vara eller produkt är slut i lager, ringer vi och informerar er. Vi skickar aldrig en order som inte är komplett utan att först kontakta er som kund. Om varan beräknas vara slut en längre period så kommer ni att få erbjudande om att dela er order, extra fraktavgift tillkommer i sådant fall inte. 


Jag saknar viss information om en specifik produkt, var får jag tag i det?

Kontakta oss via e-post eller telefon så ska vi försöka hjälpa er. Alternativt kan informationen finnas på tillverkarens egen webbplats. För mått, storlek eller mer exakt lagersaldo, vänligen kontakta oss via telefon på 046 211 19 86 eller handla(at)tehusetjava.se.


Har ni även en riktig butik?

Vi har tre butiker, en i Stockholm, en på Lidingö och en i Lund. Vi skickar nästan alla våra leveranser från butiken i Lund och lagersaldot är reglerat efter butiken i Lund.


Vilka öppettider har ni?

Vår kundtjänst är öppen under samma öppettider som butiken i Lund.
Vardagar: 10:00-19:00. Lördagar: 10:00-16:00. Söndagar: Stängt.


Leverans

Levererar ni utanför Sverige?

Vi levererar i möjligaste mån över hela världen och har gjort det sedan 1932.
Fraktavgift för Europa och Norge är 250kr (inkl moms).
Övriga länder är fraktavgiften 450 kr (inkl moms).

Eventuella tullavgifter eller ytterligare speditörsavgifter som tillkommer i efterhand är ni som mottagare skyldig att betala och ni kan inte hålla Tehuset Java AB betalningsskyldig.
Ovan avgifter kan tillkomma till länder som till exempel: Norge, Storbritannien, USA och Australien.

Notera att leveranser med livsmedel till USA samt Australien kan kräva ett importtillstånd. Tehuset Java AB har inte möjlighet att lösa ut, återkalla eller makulera en order som fastnat i tullen. Det är helt upp till er att skaffa nödvändiga dokument för import av livsmedel. Har ni frågor, är ni hjärtligt välkomna att kontakta oss för mer information gällande dokument.
Skicka er fråga till handla(at)tehusetjava.se.  

Vad har ni för leveranstid?

I normala fall packar  och levererar inom 2–5 arbetsdagar med DHL Service Point och Posten.

Om en vara är slutsåld eller om vårt lagersaldo visat fel och vi måste kontakta er för eventuella ändringar i er order kan det ta längre tid. Ni blir alltid kontaktad av oss i förväg gällande statusändringar på er order.


Vad kostar frakten?


Med Posten (Standardfrakt) kostar frakten enligt tabellen nedan:
Er order kommer till närmaste Posten-ombud.

Vikt : Länder:   Pris:
 Upp till 10 kg  Sverige, Finland & Danmark    79:-




Med Posten Utrikespaket kostar frakten enligt följande tabell:

Vikt : Länder:   Pris:
 Upp till 10 kg  Norge och resten av Europa    250:-
 Upp till 10 kg  Resten av Världen  450:-





Med DHL Service Point (Standardfrakt) kostar frakten enligt tabellen nedan:
Er order kommer till närmaste DHL Service Point-ombud.

Vikt:  Länder:  Pris:  
 Upp till 20 kg  Inom Sverige    49:- 
 Upp till 20 kg  Europa  250:-
 Upp till 20 kg  Resten av världen  450:-




Med DHL Direkt (Hemleverans) kostar frakten enligt tabellen nedan:

Vikt:  Länder:  Pris: 
 Upp till 3 kg  Inom Sverige    100:-
 Upp till 5 kg  Inom Sverige  108:-
 Upp till 10 kg  Inom Sverige  128:-


Med Företagspaket (Leverans direkt till ert företag) kostar frakten enligt tabellen nedan:

Vikt:  Länder:  Pris: 
 Upp till 3 kg  Inom Sverige  129:-
 Upp till 5 kg  Inom Sverige  199:-
 Upp till 10 kg  Inom Sverige  375:-




Levereras varorna hem till mig?

Väljer ni DHL Direkt (Hemleverans) kommer er order levereras med DHL till angiven adress under kontorstid. Dock kräver det att ni är hemma och kan ta emot er order. Speditören kan inte lämna ett paket på anvisad plats utan att någon kvitterat er order.
Speditören från DHL kommer ringa er innan leverans och meddela sin ankomst.

Vid misslyckat utlämningsförsök kommer er order gå tillbaka till DHL, ni kommer meddelas om det och måste själv ringa DHL (0771-345 345) och boka en ny utkörning av er order.
Eventuella avgifter som tillkommer vid ett sådant tillfälle kan ni inte hålla Tehuset Java skyldiga att betala. 
Vid övriga leveransmetoder kommer er order komma till närmaste ombud. 
Observera att leveransen sker till dörren till det hus ni bor i. Det kan innebära att ni måste gå ner till marknivå för att kvittera och ta emot er leverans. 
Om ni inte har möjlighet att ta er ut ur er fastighet bör ni meddela Tehuset Java. Detta måste göras i samband med att ni lägger er order och kan inte ske i efterhand.

Kan jag välja en annan leveransadress än min folkbokföringsadress?

Om ni vill betala med faktura så går det tyvärr inte att välja en annan leveransadress än sin folkbokföringsadress. Detta är för att undvika bedrägeri och identitetsstöld och är en policy instiftad av Klarna, företaget som hanterar fakturorna. 
Om ni vill betala med kort så går det bra att välja en annan leveransadress. Om ni inte vill att vi skickar med en orderbekräftelse i paketet så måste ni skriva det i meddelanderutan, annars skickar vi med en orderbekräftelse där vi täckt över priserna.

Måste jag vara hemma och ta emot leveransen dagtid?

Nej, om ni väljer att få er order skickad med DHL Service Point eller Posten vilket är standardalternativet behöver ni inte vara hemma och ta emot er order.
Om ni däremot har valt Företagspaket eller DHL Direkt (Hemleverans) som leveransmetod måste någon vara anträffbar på leveransadressen under kontorstid för att kvittera leveransen av speditören.
Speditören kan inte lämna leveransen utan att någon kvitterar den.


Kan jag hämta min vara själv i era butiker?

Ja, det går utmärkt att hämta er order i våra butiker, ni anger detta när ni lägger er order, och då tillkommer ingen fraktavgift. Ni kommer först att få er orderbekräftelse via mail som visar att er order gått igenom. När er order finns färdig att hämta så kommer ni att få ytterligare ett mail till samma mailadress som orderbekräftelsen. 

Observera att lagersaldot är reglerat efter butiken i Lund och den vara ni har beställt kan vara slut i en annan butik.

Ni kan välja att betala er order direkt på hemsidan eller betala kontant eller med kort i butiken när ni hämtar ut er order. Om er order inte är betald ligger er order reserverad i 4 (fyra) dagar och därefter makuleras er order om ni inte meddelat oss. Har ni betalt er order på hemsidan och väljer att hämta ut den i butiken ligger er order kvar tills ni hämtar upp den. Efter 14 dagar kommer vi kontakta er om er order inte är uthämtad.


Vilket är mitt närmaste ombud (DHL & POSTEN)?

Ni kan hitta ert närmaste DHL Service Point på www.servicepoint.se.  
Ni kan hitta er närmaste Posten ombud på www.posten.se.


Vad händer om min leverans blir försenad?

Vårt lager på hemsidan är reglerat efter vårt lager i butiken i Lund. Ibland händer det att samma vara som säljs på hemsidan, säljs samtidigt i butiken och därför kan lagersaldot på hemsidan vara något missvisande. Det kan medföra att en vara ni har beställt kan vara slut men snart kommer åter i lager.

Vi kan alltså inte garantera att din beställning kommer fram till en viss dag.
Om leveransproblem uppstår blir ni omedelbart meddelad.
Ni som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja er beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.
Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Om en av flera varor är slut i lager och ni väljer att dela upp er order vid olika leveranstillfällen kommer ni inte betala extrafrakt för kompleterings-leveranser. Ni betalar endast en fraktavgift en gång.


Vad gör jag om min produkt är transportskadad vid ankomsten?

Eventuella transportskador som uppstår måste anmälas till Tehuset Java AB inom 7 arbetsdagar från det tillfälle då ni tog emot leveransen. Därför är det viktigt att ni inspekterar era produkter direkt efter mottagandet, och för att vi skall kunna handlägga ärendet måste emballaget sparas för besiktning. Anmälan görs till kundtjänst på telefonnummer 046 – 211 19 86 (sök Anna) eller via e-post, handla(at)tehusetjava.se.




Garanti/ångerrätt/försäkring

Kan jag ångra min order?

Du har möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen.
Dock gäller inte ångerrätten livsmedel, till exempel men inte uteslutande: te, kaffe eller marmelad. Detta är enligt Livsmedelsverkets regler för hantering av livsmedel.
Vid en retur betalar vi tillbaka hela beloppet för era varor. Fraktavgiften återbetalas ej.
Om en vara är defekt, trasig eller vid felleverans återbetalar Tehuset Java hela beloppet inklusive frakt och returfrakt.
Ni måste alltid kontakta oss först, innan ni returnerar en vara. Om Tehuset Java ska betala returfrakten kommer vi skicka retursedlar till er, vilka ni klistrar på och lämnar in till närmaste ombud för retur till oss.


Vem betalar returfrakten?

Ni får själv betala returfrakten om ni ångrar eller vill returnera en vara. Tehuset Java AB kan inte hållas betalningsskyldig för returfrakt om ni ångrar er order.
Om Tehuset Java - mot all förmodan - skickat en felaktig eller fel vara betalar vi returfrakten.
Ni måste alltid kontakta Tehuset Java innan ni returnerar en vara, eller vill kräva returfrakt. Tehuset Java återbetalar inte returfrakt som ni betalt, utan ni måste kontakta oss först och vi skickar retursedlar till er, vilka ni klistrar på ert paket och lämnar in till närmaste ombud.

DEAL OF THE DAY

Kärlekste

 
 
(2)
49 kr SENAST SåLDA VARA